Tuesday, August 23, 2011

Updates!!


Well.. alhamdulillah.. berjaya balik kampung mggu lepas wpun keadaan RM kurang menyenangkan.. tp demi mak ayah yg dh rindukan cucu²nya.. aku gagahkan juga.. THANKS to my beloved hubby yg banyak support since aku tukar keje ni..

lepas keje.. kami trus balik perak n sampai dlm kul 4pm.. borak².. skali ujan lebat sangat.. disebabkan sibuk melayan cucu.. mak aku sampai lupe nk angkat kain.. jd basah aa baju² di ampaian.. hehehe... xpela.. bleh basuh balik kan..most important thing.. mak aku dpt main² ngan anak² aku yg semestinya akan membuatkan org ketawa..kan..?!!

esoknya.. kami balik lps zohor jugak.. n trus ke umah k.yong di mana juadah berbuka ditaja oleh mereka.. menu yg mengancam.. wakakaaka.. masak lemak cili api ketam, asam pedas ikan tenggiri, sotong goreng kunyit ngan buncis.. layan habisss...hehehe.. bubur chacha satu ag.. lps selesai.. kul 9pm balik dh ke umah.. letih sungguh rasanya.. mcm tu aa rasa hubby bw kete klu balik kg or ke mana²..

smlm.. aku manage masak PUTERI AYU memandangkan aku dh jumpe acuan nya masa balik kg aritu.. kt KL xjumpe..hehehe.. buat separuh adunan n dapat dlm 13biji.. antar umah jiran 4biji.. balance kami aa yg mkn.. dapnya!!! (ehh.. puji diri sendiri plak)..



Resepi ni yg asal.. aku jdkan separuh adunan.. TQ to empunya resepi.. xingat dh kat mana amik..:-

PUTERI AYU

Bahan-bahan:
4 biji telur
1 cawan gula halus
1 sudu kecil ovalette
2 cawan tepung gandum
1/2 sudu kecil baking powder
1/2 cawan santan pekat (guna santan kotak)
perisa pandan, atau perisa kegemaran

Bahan Inti Kelapa:
2 cawan kelapa parut putih
1 sudu besar tepung ubi
1/2 sudu kecil garam

Cara Cara:

1. Pukul telur dan gula sehingga kembang. Masukkan ovalette dan pukul lagi sehingga betul2 kembang.

2. Sementara itu ayak tepung bersama baking powder. Masukan tepung berselang seli dengan santan dan pukul lagi sehingga sebati.

3. Bahagikan beberapa bahagian sekiranya inginkan pelbagai perisa dan warna yg menarik.


Inti Kelapa dan cara memasak:
1. Satukan semua bahan inti dan gaul sebati.
2. Sapukan sedikit minyak di sekeliling acuan.

3. Isikan inti kelapa dan tekan sehingga sedikit padat dan tuang adunan ke dalam bekas acuan.

4. Setelah siap, kukus selama 15 minit, guna api sederhana.

Plan aku nk buat kuih raya xtau aa menjd ke x.. tggl mggu ni je kan.. usaha tangga kejayaan!! Yah yah!!

untuk semua... SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI dan MAAF ZAHIR BATIN.. aku minta halal makan minum sepanjang aku ngan korang masa di sekolah, U or memana la.. Semoga Ramadhan kali ini memberikan beribu makna buat kita semua..

TAHNIAH kepada kawan aku.. RIDZALIZA.. roommate aku masa kat U.. susah senang.. gaduh baik smua ngan dia..wakakaka.. dia br je selamat melahirkan bb gurl yg cute pg td jam 2am.. semoga bb Fina menjadi anak yg solehah ek.. jaga mama n papa ok!!

Take care semua!!

No comments:

Post a Comment